Allergisk hudförändring (atopisk dermatit) hos hund

Atopisk dermatit hos hund

Flera studier har visat att ca 10 % av hundar med klåda som huvudsymptom har atopi. Hos vissa raser och speciella linjer finns det en högre förekomst av atopi.

Diagnostiska kriterier för atopi hos hund – Ingen klåda ingen atopi!

• Ras fördelning (Bullterrier, Labrador retriever, Golden retriever, Dalmatiner, Setter, Boxer, Schäferhund, Lhasa apso).
  • Atopiska individer i samma familj. Klådan började i åldern 6 månader till 3 år.
  • Sjukdomen är kronisk eller kronisk återkommande.

Kliniska symptomer:

• Klåda utan synliga hudförändringar, speciellt huvudet, benen, magen.
  • Förtjockad, hyperpigmenterad hud på dorsal tarsus och carpus.
  • Konjunktivit
  • Otitis externa
  • Klåda i analregionen.
  • Sekundär ytlig pyodermi speciellt på ventrale abdomen och mediale lår.
  • Sekundär Malassezia infektion.
  • Sekundär seborré

Uteslutning av relevanta differentialdiagnoser:

• Ektoparasiter (skabb, pälskvalster, loppor)
  • Pyodermi
  • Andra allergier (foder-, loppbett-)
  • Mykoser (dermatophytose, Malassezia dermatit)
  • Positiv intrakutan test/ in vitro test (Fc-ε mastcelle reseptor test, HESKA ALLERCEPT™)

Atopi är en klinisk diagnos. En allergitest används enbart till att underbygga diagnosen , och till att identifiera allergenerna som senare ska inkluderes i allergenspecifik immunterapi.

Behandling av atopisk dermatit hos hund

Atopi är en medfödd, genetisk åkomma där hunden bildar förmycket IgE och IgGd immunglobulin mot allergener i omgivningen. Allergiska åkommor kan som regel inte botas, endast lindras. Tillstånden blir värre med åren och man får lära sig att leva med atopin efter bästa möjliga förmåga. Hunden kontrolleras med en kombination av alla punkterna i listan nedanför. Att göra bara en sak är aldrig tillräckligt. Patienten behöver följas upp med jämna mellanrum. Atopiker bör inte användas i avel. En vällyckad atopibehandling kräver en motiverad ägare.

Kombinationsbehandling:

• Undvik kontakt med allergerna hunden reagerer på enligt allergitest (så långt dette är möjligt).Husdammkvalster: undvik att låta hunden vistas i sovrummet, i sängen eller på ett vägg till vägg täcke. Den bör ligga på madrass med tätt, fast överdrag eller på en ”Bia-bädd”. Överdraget torkas av med fuktig trasa minst en gång per vecka. Dammsugaren bör ha ett filter. Se egen info om kvalster och allergi på hemesidan.  Pollen: ta reda på vilka växter och träd som förekommer i hundens omgivning. Försök att undvika dess områden under pollensäsongen (träd på våren, gräs på sommeren och ogräs/örter på hösten). Gräsmattan hålls kort och hunden hålls inomhus under gräsklippningen. Hunden duschas efter promenad genom vegetationen. Håll djuret inne tidigt på morgonen och sent på eftermiddagen under den värsta pollensäsongen.
  • Badbehandling 1-2ggr per vecka med ett milt hypoallergenschampo (tex Ermidrà Shampoo). Använd alltid ett balsam efter badet. Fuktighetsspray (tex Ermidrà) kan också användas direkt på pälsen och masseras in i huden utan att sköljas bort (används då man har begränsat med tid). Föreligger hudförändringar kan veterinären rekommendra andra specialschampo.
  • Hyposensibilisering är en typ av vaccinationsbehandling för att göra hunden mindre känslig för de ämnen den inte tål. Detta är den bästa allergibehandlingen (måste beställes av veterinär).
  • Klåddämpande mediciner: Man kan prova med antihistaminer först, även om en genomgång av studier visar att det ofta har liten effekt. Om klådan i perioder inte låter sig kontrolleras får man finna sig i att bruka låga doser prednisolon (cortison). Prednisolon kan användas tillsammans med antihistaminer. Dosen prednisolon bör inte vara högre än 0,2-0,5mg/kg varannan dag.  Andra klåddämpande mediciner som kan vara aktuella är: ciklosporin.  Det är viktigt att hela tiden ha god kontroll på klådan.  Sluta inte med behandlingen då hunden inte kliar sig, utan fortsätt med lägsta möjliga dos.
  • Tillskott av omega-3 fettsyror (tex Dr.Baddakys Fiskeolje) i maten kan dämpa klådan och inflammationsprocessen och är viktigt som tilläggsbehandling. Omega-3 fettsyror förbereder hudbarriären och ger en blank päls. Bäst effekt uppnås vid hög dosering: ge 40mg eicosapentaensyre/kg/dag.
  • Många atopiker kan också reagere på foderkomponenter. En elimineringsdiet skal ha genomförts och en man bör då hålla sig till kvalitetsfoder. Undvik användningen av tuggben, torrfisk och hundgodis.
  • I perioder där sjukdomen blommar upp skall veterinären revaluera patienten. Sekundära infektioner med stafylokocker eller jästsvamp (Malassezia) förekommer ofta hos atopiker. Varje hudinflammation kan medföra mer klåda.
  • Glöm inte att psykiskt välmående är lika viktigt för en hund som för människor. Regelmässig motion och omvårdnad tillpassad hundens behov ger bättre immunitet.

Babette Taugbøl
Veterinär, spesialist i dermatologi